"Buda Explotó por vergüenza" filma
"Buda explotó por vergüenza"
filma
Beronika Goitia:
Eskola idealizatua
daukan neska Afgana baten istorioa kontatzen du pelikulak. Bere bizilaguna eta
laguna, eskolara joaten denez berak ere izugarrizko gogoa du joateko, eta
direnak eta ez diren ahaleginak egiten ditu bertara hurbiltzeko. Haur txikia
amak zaintzeko esan arren; bakarrik utzten du, arrautzak saltzen eta eskolara
joateko koadernoa erosten du. Eskolara iristeko bidea ere, ez da
batere xamurra izan. Mutil batzuekin topo egin eta kasi "lapidatu"
egiten dute. Beraz filma hunkigarri honetan, herrialde Afgano horretako haurrek
bizi duten egoera, eta beraien bizitzan bizi duten errealitateak daukan
eragina, eta beren identitate eraketan izango duen islada ikusten da.Bertako
haurrak kaniketan jolasten ibili beharrean, emakumea bahitu eta harrika hiltzen
saitzen dira, eta momentu batean gainera, benetan hilko duten inpresioa sentitu
dut.
Eskola inklusiboaren ikuspegitik, non geratzen dira haur
guztiak duten eskolara joateko eskubidea? Eta haur bakoitza den bezala
eta daukan jatorria dena delakoa izanda errespetatzeko eskubidea? Pelikula
honetan behintzat ez da eskubide hori bermatzen. Txiroa izanez gero ez dago
eskolara joateko aukerarik, eta gainera emakumea izanda oraindik eta okerrago.
Filman agertzen den eskolan neska eta mutilen arteko segregazioa ematen da, eta
ez da aniztasuna bermatzen. Desberdina denez ez dauka lekurik eskolan, mutilen
eskolan ez dauka lekurik eta joateko esanez ateak isten dizkiote. Nesken
eskolan ere antzekoa gertatzen zaio. Sartu eta inork ez dio esertzeko lekurik
uzten.Ez du inork errespetatzen eta irakasleak ere eskolatik joateko esaten
dio, berarengana hurbildu gabe, nondik datorren galdetu gabe, bera onartu eta
errespetatu gabe. Bere helburu bakarra idazten erakusteko hizkiak arbelean
kopiatzea da .Eskola eredu erabat tradizionala, irakasle autoritarioa,
ikasleak berak esandakoa egin, inongo parte hartze aktiborik gabe.
Inklusio eman dadin, alde batetik legea
egon behar du, bestetik irakasleen formakuntza eta hirugarrenik baliabideak
egon behar dute, azkenik familiaren eta eskolaren arteko elkarlana. Ez da
baldintza bakar bat ematen ikusi dugun filman. Eta beraz, gu oso
pribilegiatuak garela ohartzeko balio izan dit, eta ia ikasle gehienok
hezkuntza eskubidea txiki txikitatik jasoz.
Amaiera aldera,
Baktay-ri lagunak ondokoa galdetzen dio: ¿Has aprendido algo en la escuela? eta
berak erantzun "no me ha querido enseñar nadie". Filma laburbiltzeko
esaldi borobila iruditu zait, eta etorkizuneko irakasle bezala kontutan
hartzekoa.
Marina Genua:
Filman, Baktay-k eskolara joateko eta ikasteko egin behar duen ahalegin eta
oztopo guztiak erakusten ditu. Esfortzu handiak egin ondoren, eskolara joateko
behar duen koadernoa eta boligrafoaren itxura egingo duen ezpainetakoa lortzen
du. Hala ere, eskolara iristen denean, ikasgelara sartu eta inork ez dio
lekurik uzten.
Inklusioari
dagokionez, filman honen guztiz kontrakoa ikusi dezakegu. Izan ere, genero
desberdintasuna nabaria da. Eskolan nesken eta mutilen arteko segregazioa dago
eta haien kulturan argi ikusten da bakoitzaren rol eta estereotipoak oso
zehatzak direla. Emakumezkoak soilik etxeko zaintzarako balio dutela eta
gizonezkoak eskolara joateko eskubidea dutela isladatzen du. Eskolari
dagokionez, oso tradizionalak diren ezaugarriak ditu. Hala nola, ikasle
pasiboa, irakasle ahalguztidun eta autoritarioa, altzari gutxi eta umeei
egokitu gabeak etab.
Eskolara joateko eskubideari buruz barne hausnarketa bat egin dut. Hemen
gure herrialdean eta garatuak dauden herrialdeetan, eskolara joatea, ekintza
normaltzat hartzen dugu, bete behar dugun "arau" bat bezala hain
zuzen ere. Aldiz, oso tristea iruditzen zait, ikasteko gogo ikaragarria duten
haurrek, haien herrialdearen egoera dela eta (gatazkak, gerrak, pobrezia),
eskubide honetaz gozatzeko ahalegin handiak egin behar dituztela edo askok ezin
dutela eskubideaz gozatu.
Filma asko gustatu zaidan arren, oso gogorra egin zaidala esan beharra
dago. Hala ere, edozeinek ikusi beharreko filma da, gehien bat, hezkuntzaren
munduan mugitzen edo mugituko diren pertsonentzat oso baliagarria dela
iruditzen zait.

Irati Garmendia:
Pelikularen
hasieratik islatzen da protagonistaren ametsa eskolara joatea dela; hala ere,
istorioan zehar ikus daiteke neskatxa honek bere ametsa betetzeko jasan behar
izan dituen egoera zailak. Pelikulak bertako errealitate gogorra erakusten du,
adibide gisa eskolarako bidean Baktayri etengabe sortzen zaizkion oztopo
ezberdinak ditugu, batzuk emakumea izateagatik (“jolasean” ari ziren mutilak
aurkitu dituenean) eta beste batzuk pobrea izateagatik (materiala eskuratzeko
arazoak izaten dituenean). Sortzen zaizkion arazo hauen aurrean,
protagonista ausardiaz jokatu eta pixkanaka hauei aurre egiten die; bukaeran
izan ezik, behin nekatuta eta irtenbiderik gabe geldituta amore eman behar izan
duelako.
Ikus
dezakegu Iranen emakumeek jasaten duten bazterketa eta zerbait lortzeko egin
behar duten borroka. Horrekin batera, pelikulak Hezkuntza arloan dauden
ezberdintasunak ere erakusten ditu: neska eta mutilen banaketa eskola
segregatuak erakutsita (irakasleak “esta escuela es para niños, no para niñas”
esaten duenean), aurretik baliabide ekonomikoen falta duten haurren egoera
ikusita (koadernorik eta arkatzarik gabe ezin direlako eskolara joan), eta
irakaslearen aldetik haurrekiko interes falta (Baktayri "Quien eres tú?
esaten dionean).
Ondorio moduan esan
beharra daukat filma gogorra eta tristea iruditu zaidala; baina bertako
gizarteak bizitzen dituen arazoetaz eta egoerataz hausnartzeko oso baliagarria
dela. Aurretik esan bezala, emakumeak diskriminatzen dituen kultura baten
indarkeria islatzen duelako. Gainera, zenbait eszenetan haurrek helduengatik
ikasitakoa eta momentu horretan bizitzen ari diren egoera bortitzak islatzen
dituzte (adibiderik argiena "gudetara" jolasten ari direnean ikus
dezakegu). Esandakoarekin batera, guztiontzako hezkuntza eskubidea bermatzearen
beharrari buruz ere hausnartzea eragin dit, bizi garen gizartean eskubide hori
guztiz barneratuta daukagulako, eta ikasle gehienok eskolara joan ahal
izatearen zorteaz jabetzen ez garelako.
Igor Garmendia:
Pelikula honen bidez, nik bizitutakotik guztiz
ezberdina den errealitate bat ikusi ahal izan dut. Izan ere, zorionekoa naiz
eta jaio nintzenetik bermaturik nuen hezkuntza. Hasiera-hasieratik, eskolara
joateko aukera eduki nuen eta, nahi izanez gero, unibertsitatera joateko aukera
ere izan dut. Aldiz, Baktay izeneko neska afgana honen errealitatea guztiz
aurkakoa da. Pobrezia oso handian bizi da, janari gutxi, ia dirurik ez eta
kobazulo txiki moduko zulo batean biziz. Hala eta guztiz ere, bere ametsa
niretzako horren arrunta izan den eskolara joate hori da. Bere bizilaguna
dagoeneko alfabetatzen hasia da eta miretsi egiten du, berak ere ikasteko grina
handia sentitzen baitu.
Hori dela eta, harrigarria da barne motibazio horrek zenbateraino
bultzatzen duen. Kosta ala kosta joan nahi du eskolara eta prest dago
horretarako edozer egiteko. Hala nola, haur bat izanik herri osotik bera
bakarrik dabil, behar duen koaderno eta arkatza erosteko baliabideak lortu
nahian arrautzak eta ogia saldu nahian. Hau guztia egiteko bere beldurrei aurre
egiteko prest eta guzti dago, zakur handiari aurre eginez. Bestalde, behin
koadernoa lorturik, emakumezkoen eskolara joateko ere ahalegin handiak egin
behar izaten ditu, eta hara iritxita ere ez da onartua izaten. Azkenik, behin
bere tokia aurkitzen duenean, beranduegi da, klasea amaitu delako eta dagoeneko
ez dagoelako irakaslerik berari irakasteko.
Bestalde, pertsonalki asko harritu nau terroristak izatera
"jolasten" ari ziren haurrak. Haur hauek ez dira ari hezkuntzarik
jasotzen eta, ondorioz, gizartetan ikusten dutena erreproduzitzen dute inolako
jarrera kritikorik eduki gabe. Izan ere, beraiek eraso terroristak ikusi izan dituztenez eta beraien
ustez hori denez Egia, helduagotan hori burutzeko oso modu errealean jolas
sinbolikoan aritzen dira, beste haur neska batzuk bahituz eta exekutazio
batzuen antzerkiak eginez burua paperezko poltsekin tapatuz eta guzti.
Hau guztia dela eta, bi ondorio nagusitara iritsi naiz. Alde batetik,
zein zaila den haur batzuentzat bizi duten egoerarengatik hezkuntzarako
eskubidea bermatzea, dituzten gogo eta ilusioak izugarrizkoak badira ere. Beste
alde batetik, hezkuntzaren garrantziaz ohartu naiz, honen bidez haurrengan
jarrera kritikoa sustatu daitekeelako ondoren etorkizunean gizarte hobe bat
sortzeko.
Ainara García:
Pelikula honek hainbat gauza
adierzi nahi ditu, garrantzitsuena, protagonistaren ilsuioa eskolara joateko
da. Hau da, gure inguruan gertatzen denaren aurkakoa gertatzen dela ikusi dut,
hau da, errealitate desberdina ikustarazi dit.
Alde batetik, haurrak jasartzen dituen egoerak oso gogorrak dira,
lehenengo, dirua ez duelako ezta lan koaderno bat erosteko, bigarrenik,
besteengandik jasotzen dituen tratuak ez direlako ia inoiz onak izaten, neska
izateagatik eta txikia izateagatik. Baina, protagonista den neska, bere gogo
handiekin saiatzen da eskolara joaten eta honek, hain txikia izanik, indartsua
izatea dela erakusten digu.
Beste alde batetik, hezkuntza tradizionala islatzen dela esan daiteke.
Irakasleak dena esaten du, eta beraiek berak arbelean idazten duena kopiatu
behar dute. Gainera, oso garbi ikus dezakegu Iran-en eskola tradizionala
dutela, mutilak pelikulan esaten dutelako adibidez, " la D, es de
Dios", ezin zen D de Dinosaurio, oso memoristikoa eta automatikoa dela
uste dut. Honetaz gain, neskak eta mutilak oso banatuta zeuden eta mutilak
neskak baino garrantzitsuagoak direla erakusten du pelikulak.
Ondorioz, pelikula honek begiak irekitzea egin dit, hortaz, ikusi dut
bidegabekoa dela pertsona guztiak eskolara joatea ezin izatea, horregatik,
denon eskura egon behar dela uste dut, hemen, gu bizi garen tokian lortu dela,
baina oraindik lan egin beharko dela egoera honen aurrean. Baita ere ikusi dut
hezkuntzak duen garrantzia, hau da, zuk irakasle bezala pentsatzen duzuna
transmititzen duzu, eta horrek eragina du gizarte osoan. Horregatik, guk geure
burua ondo prestatzean eta bazterketarik ez egiteko teknikak aurkitzea
oso garrantzitsua iruditzen zait.
Comentarios
Publicar un comentario